Wednesday, March 09, 2011

Αναζητείται ελαφρότης

Υπάρχει καλό και κακό χιούμορ. Αυτό δεν το αμφισβητεί κανείς. Εκτός από μένα. Εγώ δεν το ορίζω ακριβώς ως "καλό" και "κακό". Το χιούμορ θέμα κυρίως του δέκτη, όχι του πομπού. Αυτό που είναι πολύ πιο εύκολο να καταλάβεις είναι η έλλειψη χιούμορ και όχι η ποιότητά του τόσο πολύ. Γιατί ναι, υπάρχει "χιούμορ" που εγώ προσωπικά μπορεί να το θεωρώ κακό, άκυρο, χαζό κλπ κλπ (όπως για παράδειγμα ένας από τους κλασσικούς μας "εθνικούς" κωμωδιάρχες που επί σειρά ετών είχε εκπομπές στην τηλεόραση και αντέγραφε με μεγάλη αποτυχία το Fawlty Towers), αλλά υπάρχει και κόσμος που βλέπει π.χ Black Adder ή Monty Pythons και δε σκάει ούτε χαμόγελο. Ναι αλλά ο συγκεκριμένος μεγάλος κωμικός τυγχάνει να είναι από τους υπεραγαπημένους του κόσμου. Οπότε; Μπορώ να πω εγώ ότι δεν έχει χιούμορ; Αφού ο κόσμος γελάει. Θα μου πεις τώρα "θα σου λεγα κάτι για τον κόσμο" -και θα σε σταμάταγα γιατί το θέμα μου τώρα δεν είναι το επίπεδο του κόσμου, αν και θα θελα πολύ. Το θέμα μου είναι όλη αυτή η βαβούρα που έγινε με τη διαφήμιση για τις μπάμ...εεε για το Γερμανό. Δηλαδή αυτή :
 
 Ρε τι κακός χαμός έγινε. Επαναστάτησαν όλοι. Γιατί; για μια διαφήμιση. Καλή κακή, δεν το εξετάζω. Εμένα προσωπικά δε μου προξένησε κανένα αίσθημα αποτροπιασμού και αηδίας. Απλά θα την θεωρούσα πιο πετυχημένη αν διαφήμιζε μπάμιες και είχε στο τέλος μηνυματάκι του τύπου "Εμ δε του φτιαξε μπάμιες Τάδε- Σίγουρη επιτυχία κλπ". Δε θεωρώ τη διαφήμιση προσβλητική ή σεξιστική ή οτιδήποτε γιατί δεν περιμένω από τη διαφήμιση να έχει καμία απολύτως προσφορά στην κοινωνία πέραν της διάδοσης ενός μηνύματος που σκοπό έχει να δώσει αέρα-αξία σε κάποιο προϊόν. Ίσα ίσα που το παίξιμο των ηθοποιών σε αυτή τη διαφήμιση ήταν ξεκάθαρα κωμικό και υπερβολικό και δε σου μένει καμία υπόνοια για το ότι μπορεί να προωθεί κακομεταχείριση της γυναίκας και μπλα μπλα μπλα. Μου προκάλεσε τεράστια εντύπωση η έντονη αντίδραση του κόσμου στα γουέμπια. Γιατί φοβάμαι ότι έτσι όπως έχουμε μπλέξει, θα χάσουμε οποιοδήποτε αίσθηση χιούμορ που μπορεί να μας έχει απομείνει. Όταν σφίγγουν οι κώλοι συμβαίνει αυτό άλλωστε. Μας πήζει η καθημερινότητα άσχημα και παραπαίρνουμε σοβαρά τα πάντα. Το βλέπω καθημερινά γύρω μου. Επικρατεί μια συμπεριφορά στο στυλ "οκ, τι θα μας ενοχλήσει σήμερα". Και λυπάμαι που βλέπω ανθρώπους επί καθημερινής βάσεως να γκρινιάζουν για τα ΠΑΝΤΑ. Για τα ΠΑΝΤΑ όμως. Κάθε πρόταση και μια γκρίνια, μια διαμαρτυρία, ένας φόβος, μια μιζέρια, ένα βάρος.. Είπαμε μην καταντήσουμε χαζοχαρούμενοι σαν παρουσιαστές πρωινάδικου, αλλά όχι ρε αδερφέ να σταυρώσουμε χέρια στο στήθος και να ξαπλώσουμε στον τάφο. Ε α σιχτίρ δηλαδή! Και αναρωτιέμαι, πως την παλεύουν αυτοί οι άνθρωποι; Προσωπικά, διαθέτων EQ (αν υπάρχει αυτή η παπαριά) περίπου -26, δε μπορώ να δεχτώ ότι μπορεί να ζει κάποιος φορτωμένος την πίκρα και τα προβλήματα ΟΛΟΥ του κόσμου επί καθημερινής βάσεως. Για μένα, θα φόραγε πουκαμισέτο με έξτρα μακρύ μανίκι εντός εβδομάδος. Κοινώς, φιλαράκι, έλα παραδέξου το, δε νοιάζεσαι αλήθεια για όοοοοολα αυτά που μας πρήζεις το παπάρι, απλά σου αρέσει να γκρινιάζεις. Και το βράδυ που πέφτεις για υπνάκι, μια χαρά νταγκλιάζεις. Προσωπική άποψη. Και πάμε πίσω στη διαφήμιση. Άντε να δεχτώ πως είναι αποτυχημένη και κακό χιούμορ. (Αν και δεν το δέχομαι και όποιος διαφωνεί ας δει το επόμενο βιντεάκι και να μου πει αν το βρει προσβλητικό ή εξαιρετικά συγκινητικά αστείο - και πως θα το έβλεπε πολύς κόσμος που θα σοκαριζόταν για τις "ασχήμιες" που ειπώθηκαν σε μια κηδεία).
   
 Kαι μια και μας προσβάλλει τις γυναίκες και τους ευαισθητοποιημένους άντρες τόοοοσο πολύ η διαφήμιση του Γερμανού, αυτή η διαφήμιση γιατί δεν προσέβαλλε κανέναν;

Και τι εννοείς ότι δεν έχει τίποτα προσβλητικό; "Ναι ,ναι ,ναι, όχι όχι όχι" επιλέγει τα κομμάτια κρέατος ο γαμίκος πιτσιρικάς. Εδώ δεν υποβιβάζεται η γυναίκα; (για μένα όχι, διαφήμιση είναι, αν θες είναι και ένα είδος τέχνης). 
Και τώωωρα που το θυμήθηκα, μια και πολλοί ευαίσθητοι καλλιτεχνικά στα ιντερνέτια, δεν προσβάλλονται ποσώς με κάτι "καλλιτέχνες" που βγάζουν κάτι εικαστικά εκτρώματα με κάτι κομμάτια της γυναικείας ανατομίας γεμιστά με σελινόριζες και μπρόκολα , γιατί δεν αντιμετωπίζουν και τη διαφήμιση ως τέχνη να χαλαρώσουν λίγο; Όχι τίποτα άλλο, γιατί οι ίδιοι την παρουσιάζουν ως τέχνη συνήθως. Δεν ξέρω αν είναι, μπορεί. Αλλά χρησιμοποιώ αττάκες άλλων τώρα. 
 Γιατί είναι εντάξει οι διαφημίσεις που παρουσιάζουν τις γυναίκες ως ηλίθιες νοικοκυρές που δε μπορούν καν να διαβάσουν την επιγραφή του απορρυπαντικού να δουν αν απολυμαίνει ή όχι;; (χλωρίνη) 
Μια και δύο είναι οι διαφημίσεις που προσβάλλουν τον οποιονδήποτε; -ΑΝ αρχίσουμε και τα παίρνουμε όλα σοβαρά; 
Η άλλη που λέει στον ευνουχισμένο μαλάκα άντρα της "τι θα κανες χωρίς εμένα", δίνοντάς του ένα γαμωτόστ με σκέτο τυρί; Αυτή δεν προσβάλλει και τους άντρες; 
 Διαφημίσεις αποσμητικών έχετε δει ποτέ ρε; Που ψεκάζει ο άλλος τη μασκάλη και του σκάει η ...θύελλα στη μάπα; 
 Δε σου λέω πως η συγκεκριμένη ήταν καν αριστούργημα. 
Σου λέω απλά πως η αντίδραση ήταν αμετροεπής. 
Και δε θυμάμαι και πολλές τώρα μια και άνευ κεραίας έχω καιρό να δω τηλεόραση.
 Εδώ δεν είχε ενοχλήσει τον κόσμο τόοοοτε παλιά στο Τέξας η κορυφαία διαφήμιση "Για να μην τον παίρνετε από πίσω, πάρτε του μια πίπα". 
 Έχουμε ζοριστεί τόσο πολύ, που χάνουμε το χιούμορ μας. Αν υπήρχε έλληνας κωμικός με επίπεδο και στυλ Monty Pythons, Black Adder, Yes Minister κλπ κλπ κλπ τι θα του χαμε κάνει δηλαδή; (όχι, μην το πεις ΚΑΝ, μην το πεις το όνομα που ΞΕΡΩ ότι μπορεί να σκέφτεσαι, θα χεστούμε). 
 Πλάκα μπορείς να κάνεις για τα πάντα. Και ΠΡΕΠΕΙ. Ακόμα και για πράγματα που σέβεσαι και αγαπάς και εκτιμάς. Εδώ έχουμε αρχίσει και μπλεκόμαστε και νομίζουμε ότι το να κάνεις πλάκα με κάτι σημαίνει ότι το μειώνεις και δεν το σέβεσαι. Λάθος. 
 Και μην ξεχάσετε να την πείτε στον πατέρα σας, που σίγουρα σε κάποιο οικογενειακό τραπέζι, μεταξύ τύρου και αχλαδιού είπε στη μητέρα σας "Γυναίκα! ΣΗΚΩ! Κρασί! Άντε μη σε στείλω στη μάνα σου!" (πιο συχνό πείραγμα σε ζευγάρια 30ετίας και βάλε, δεν έχω ακούσει). 
* Αυτό δε σημαίνει πως πρέπει αν δικαιολογούμε την οποιαδήποτε παπαριά πει ο καθένας αν στο τέλος προσθέσει "πλάκα κάνω". (Όταν χρειάζεται να το κάνεις αυτό, δεν κάνεις πλάκα, απλά είπες μαλακία και πας να το μαζέψεις) 
 Ψάχνοντας ρήσεις για το χιούμορ τώρα, βρήκα μερικές εξαιρετικές, τις οποίες και βάζω αντί επιλόγου γιατί βαριέμαι να σκέφτομαι κάτι έξυπνο και πιασάρικο ως συνήθως. (Το "ως συνήθως" πάει στο "σκέφτομαι κάτι έξυπνο και πιασάρικο" και όχι στο "βαριέμαι". Κνώδαλα)..

(Μας Γ&^%&*&*%^ το formatting)

Defining and analyzing humor is a pastime of humorless people.


Humor is a rubber sword - it allows you to make a point without drawing blood.


Humor is our way of defending ourselves from life's absurdities by thinking absurdly about them.


What's the point of havin' a rapier wit if I can't use it to stab people?


The world is a tragedy to those who feel, but a comedy to those who think. (ουάου, ο Walpole έδωσε ρέστα εδώ..)


All I need to make a comedy is a park, a policeman and a pretty girl. (ο ασεβής για τις  ωραίες γυναίκες, Chaplin)




10 comments:

Sophia said...

Κατά τη γνώμη μου, τα Black Adder και οι Monty Pythons πρέπει να διδάσκονται στα σχολεία, μαζί με τον Αριστοφάνη, τον Αρκά και τον Αsterix....

ellinaki said...

Γράφεις τώρα κι εσύ για έναν λαό που παίρνει πιο σοβαρά τον εαυτό του από όλο τον πλανήτη. Γιατί στην ουσία πρόκειται περί εξωτερικής δήθεν σοβαροφάνειας και εσωτερικής μαλάκυνσης του πολλά βαρύ μάγκα που δεν σηκώνει αστείο για τίποτα.

Το ίδιο δε γίνεται παντού; Από τους πολιτικούς, μέχρι τους δημοσιογράφους και την κουτσή Μαρία next door που μιλάει λες και είναι ο τρισμέγιστος άρχων του σύμπαντος όλουνε.

Εδώρε μέχρι και η Αριστερά το παίζει σοβαρή. Καταλαβαίνεις την παράνοια;

ESKARINA said...

Εγώ πάντως την εν λόγω διαφήμιση τη βρήκα προσβλητική για τους άντρες! Το σκέφτεται να την "στείλει", αλλά που άντερα...
Σοβαρά τώρα, όταν μου ανέφεραν ότι κάποιες γυναικείες οργανώσεις παραπονέθηκαν για τη διαφήμιση, απάντησα, μα καλά εκεί πιστεύουν ότι πρέπει να υπερασπιστούν τις γυναίκες.
Η αλήθεια πάντως είναι ότι τα όρια του χιούμορ μας ως λαός δεν ήταν ποτέ αυτό που λένε ευρύτατα (τώρα βέβαια με τα ζόρια μπορεί να έχουν γίνει στενότερα, για την ακρίβεια να μην υπάρχουν πια). Ίσως διότι χρειάζεται μεγαλύτερο κουράγιο για να αστειευτείς, παρά για να γκρινιάξεις, λοιδωρήσεις, κατηγορήσεις, μεμφείς κλπ κλπ.

Πάρε και ένα δικό μου αγαπημένο :
When a thing is funny, search it carefully for a hidden truth. George Bernard Shaw

Zaphod said...

H πολιτική ορθοτητα εχει καταντήσει αηδία!

Οποιος δεν του αρεσει, μπορει να πει (ρε παιδι μου) πως δεν του αρεσει, ή άιντε να το παιξει κουλτουρα και να πει πως ήταν χαμηλου επιπέδου και τέτοια.

παραπέρα αμαν. Αμα ητανε ετσι επρεπε να εχουμε εκτελεσει όλες τις πρωινατζούδες!

Περι MP, Black Adder κτλ συμφωνω απολυτα και τα εχω πει 156 φορες.


Xμμμ... να πως και γω καμια ιστορική ατάκα;

"Απ οταν οι σερβιετες εβγαλαν φτερα, εγινε το μουνι απιαστο όνειρο" - Τζιμάκος (άσχετο μαλλον, αλλα ώρα ειναι να στην πεσουν και σενα διοτι επιτρεπεις τετοιες εκφρασεις στο blog σου)

Unknown said...

Κοίτα, το ότι μπορεί να προσβάλλει κάποιους δεν μου πέρασε ποτέ από το μυαλό, αλλά το ότι ήταν εντελώς ηλίθια και εντελώς ηλίθιος ο παραλληλισμός που κάνει το σκέφτηκα. Αλλά εγώ, θα μου πεις, βρίσκω εντελώς ηλίθιες και κακόγουστες όλες τις διαφημίσεις. Η μόνη διαφήμιση που μου άρεσε ποτέ ήταν αυτή με τους χεβιμεταλάδες και τις μπύρες που τους σέρβιραν τσάι με κουλουράκια. Αυτές και άντε όσες έχουν κάποιο τοπίο και εντελώς ουδέτερα μηνύματα. Οι υπόλοιπες είναι για τα μπάζα και οι διαφημιστές πρέπει όλοι τους ανεξαιρέτως να μπούνε φυλακή, επειδή ας πούμε περνούν το υποσυνείδητο μήνυμα στον άνθρωπο ότι το αμάξι είναι ασφαλές αν είναι το τάδε, ή το δείνα, ενώ το παιδάκι βλέπει τις τζιπούρες σαν transformers και μου έρχεται μετά με το αγροτικό του μπαμπά στο φυντανοτροφείο και ανεβαίνει πλαγιές και τρέμει όλο το ίδρυμα…
Ή οι άλλες που και καλά παρουσιάζουν όλες τις γυναίκες με τα ταγιεράκια να μαγειρεύουν ή τους επιτυχημένους με το τάδε κινητό, ή πάρε αυτό να γίνεις μεγάλος, ή το παριζάκι υφαντής που θα γίνει η κοκαΐνη της νέας γενιάς και δε συμμαζεύεται…

Αλλά εγώ είμαι γκρινιάρης, τι να πεις…

Ένα έχω να πώ: Να καταργηθεί πάραυτα κάθε μορφή διαφήμισης· προσβάλει το ανθρώπινο πνεύμα!

(Οι πάιθονς είναι καλοί, αλλά το χιούμορ είναι θέμα εντελώς υποκειμενικό και το δικό τους δεν βρίσκεται κοντά στο "μέσο χιούμορ")

Stefanos said...

Θα απαντήσω μονο στον Darth γιατί βαργιέμαι :p

Αδερφέ, το μέσο χιούμορ απο ο,τι έχω καταλάβει είναι αυτό που κάνουν στο δελτίο του Σταρ, οπότε ευχαριστώ, δε θα πάρω :p

ΑΙΘΗΡ said...

Κοίτα, προσωπικά δε θα χαρακτήριζα την εν λόγω διαφήμιση προσβλητική, αν δεν υπήρχαν κι άλλες εκατό περίπου του ίδιου στυλ. Πράγμα που σημαίνει ότι δεν πρόκειται για απλό χιούμορ και ηλίθια σεξιστικά αστειάκια, αλλά για μια ολόκληρη γενιά διαφημιστών που μεγάλωσαν με "τυρί, ρύζι, γάλα, καμπά", τη μαμά στην κουζίνα και τον μπαμπά να παρακολουθεί ποδόσφαιρο και δεν μπορούν να αποβάλλουν το στερεότυπο! Με την ίδια λογική, γιατί δεν υπάρχουν και αντίστοιχα "αστειάκια" με θέμα τους άντρες (το τοστάκι είναι πολύ λίγο); Σε παραπέμπω σε σχετικές αναρτήσεις στο blog μου, όπου αναλύω το θέμα από "επιστημονικής" απόψεως (3 ολόκληρες αναρτήσεις έκανα, δε θα μου τα χαλάσεις τώρα)!

Stefanos said...

Πως δεν υπάρχουν τα ίδια αστειάκια για τους άντρες;; Μια χαρά υπάρχουν.
Πάρε για παράδειγμα όποια διαφήμιση έχει μέσα φιλάθλους. Και βρες μία που να τους παρουσιάζει ως έξυπνους. Παπάρια :p

Εγώ πάντως αν ήμουν γυναίκα, θα διαμαρτυρόμουν γιατί όλες οι διαφημίσεις που έχουν να κάνουν με δυσκοιλιότητα, έχουν πρωταγωνίστριες γυναίκες :p :p

ΑΙΘΗΡ said...

Μπα, εμένα δε με προσβάλλει αυτό, εφόσον είναι όντως αλήθεια και εξηγείται και επιστημονικά: αυτός που δεν μπορεί με τίποτα να χωνέψει κάποια πράγματα, διότι είναι νοήμων και σοβαρός άνθρωπος, δεν μπορεί και να τα απεκκρίνει εύκολα, κατάλαβες;

Stefanos said...

χαχαχαχαχα, να τρως και κανα φρούτο και κανα χορτο :p